Van hobbyfotograaf tot professional
Bijna elke hobby kost geld. De een wat meer dan de ander, maar wanneer je jouw hobby serieus neemt zul je er regelmatig een bepaald bedrag aan uitgeven. Dit geldt evengoed voor fotografie. Om deze hobby te kunnen blijven financieren kun je daarom altijd proberen een zakcentje bij te verdienen met fotograferen. We zeggen niet dat dit eenvoudig is, maar onmogelijk is het ook niet. Een enigszins gevorderde amateurfotograaf zal zeker in staat zijn om mooie en bijzondere foto’s te schieten, welke van geldelijke waarde kunnen zijn. Het zal wellicht niet meevallen om er een volledig inkomen mee te verdienen, maar alle extra’s die je met deze hobby kunt binnenhalen zijn natuurlijk mooi meegenomen.
Er zijn tegenwoordig een groot aantal platforms waarop je als (hobby)fotograaf je foto’s kunt showen en aan de man kunt brengen door een fotogalerij op te bouwen. Platforms als Flickr, Zoom Gallery en SmugMug zijn hiervan enkele voorbeelden. Wanneer je dit gaat doen kun je naamsbekendheid creëren doordat je meelift op de populariteit van het platform. Je kunt natuurlijk ook een website in eigen beheer bouwen, welke je vervolgens van een webshop voorziet. Het zal in dat geval waarschijnlijk langer duren alvorens je vindbaar bent voor jouw potentiële kopers, maar het is absoluut niet ondenkbaar.
Mocht het je inmiddels gelukt zijn en je hebt een aantal van jouw foto’s aan de man weten te brengen, zorg dan dat je verstandig omgaat met de gegevens van je klanten. Je kunt hier alvast veel van leren en eventueel verder borduren op nieuwe trends en ontwikkelingen. Zo biedt het bedrijf Lime Technologies een handig CRM-systeem, waaraan je naargelang jouw wensen en eisen zogeheten add-ons en integraties kunt toevoegen. Een voorbeeld van een add-on waaraan je mogelijk wat zou kunnen hebben is Lime BI. Met deze add-on kun je overzichtelijke resultaten creëren waardoor je kunt zien wat een gemiddelde verkoop jou oplevert. Ook zou je op deze manier kunnen onderzoeken welk type foto je het meest verkoopt in een bepaalde periode. Je kunt hiermee je voordeel doen door je op deze ontwikkeling te anticiperen. Dankzij deze voorkennis zou je bijvoorbeeld het aanbod van foto’s op je website kunnen aanpassen aan deze trend. Hopelijk kun je jouw verkopen op deze manier uitbreiden en een mooie bijverdienste voor jezelf creëren.