Het succes van Instagram
Het zal de meeste mensen niet ontgaan zijn dat het social mediaplatform Instagram ondertussen zeer goede zaken doet. Waar veel mensen Facebook inmiddels links laten liggen, is Instagram daarentegen nog onverminderd populair. Maar wat is nu precies de succesformule? Wij zochten het voor je uit.
Schaamteloos andere mensen bekijken
Eigenlijk gebeurt op Instagram precies hetzelfde als op een terras – de voornaamste reden is om op je dooie gemakje andere mensen te bekijken. Waar Facebook zich vooral richt op tekstuele berichten, is Instagram helemaal visueel ingesteld met foto’s en video’s. Het is dan ook de ultieme plek om jezelf te vergelijken met anderen – of dat nu gezond is of niet. Op dit platform raken mensen geïnspireerd en beïnvloed door celebrities, influencers, modellen maar ook hun eigen vriendenkring. Dat Instagram een negatief zelfbeeld op zou kunnen roepen klopt bovendien maar deels; het maakt gebruik van een algoritme waardoor het onthoudt waar gebruikers naar zoeken. Als je dus op zoek bent naar perfecte modellen zal je die veel vaker te zien krijgen dan wanneer je bijvoorbeeld geïnteresseerd bent in kattenfilmpjes. Instagram staat namelijk ook bomvol andere (positieve) content.
De mogelijkheid om er geld mee te verdienen
Met de komst van Instagram zijn er ook tal van nieuwe banen ontstaan. Zo zijn influencers inmiddels niet meer weg te denken en gebruiken bedrijven het platform ook maar wat graag om hun nieuwe producten aan te prijzen. Het gebeurt dan ook vaak dat bedrijven samenwerken met influencers, zodat zij toegang hebben tot het grote bereik van de influencers. Hoewel dit een zeer doordacht en slim plan is kan het ook een keerzijde hebben. Zodra een influencer te vaak als reclamebord fungeert zal deze op den duur geheid volgers verliezen. Het is dus aan de influencer om deze samenwerkingen niet al te vaak aan te gaan en alleen producten te promoten die echt bij hen passen.
Het is de ideale plek voor fotografen in spe
Het leuke aan Instagram is dat het wereldwijd een fenomeen is. Waar je op Facebook vrijwel alleen contact maakt met je eigen vrienden- en kennissenkring, kun je op Instagram mensen uit binnen- en buitenland volgen. Wil je liever niet gevolgd worden door bepaalde mensen? Ook daar heeft Instagram een handigheidje voor bedacht, want zo zijn er verschillende functies in je privacy-instellingen waardoor je accounts kunt blokkeren voor je gehele profiel of alleen voor je stories. Voor fotografen in spe is het heel handig om via Instagram een ‘fanbase’ aan te leggen. Promoot je foto’s door ze simpelweg te plaatsen, gebruik hashtags die te maken hebben met fotografie en je foto’s worden geheid gevonden door liefhebbers wereldwijd. Bekend fotograaf William Rutten plaatst bijvoorbeeld iedere vrijdag een portfolio van een aanstormend talent in de fotografie op zijn Instagram. Ideaal als opstapje naar de professionele fotografiewereld.